۱ – کار بدون هدف (plan)

بسیاری از کسانی که اولین قدم های خود را در دنیای شبکه های اجتماعی برمی دارند تنها یک مقاله راهنما را دنبال می کنند، بجای این که برای پیاده سازی یک استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی دقیق تلاش کنند. اولین قدم شما باید در نظر گرفتن توانایی های تان در زمینه رسیدن به اهداف شبکه های اجتماعی باشد. این قدم باید بتواند تمامی قدم های بعدی شما را پی ریزی کند.
انجام دادن بازاریابی شبکه های اجتماعی بدون این که بدانید با چه کسانی صحبت می کنید، چطور پست های خود را بازاریابی کنید و قدم بعدی شما چه خواهد بود مانند این است که یک ماشین را برانید اما ندانید که چقدر بنزین دارید و یا جاده ای که در آن هستید به کجا ختم می شود. این اشتباهی است که می تواند کل کمپین شما را نابود کرده و تمام تلاش هایتان را به باد دهد.

۲ – به حساب آوردن تمام مردم دنیا به عنوان مخاطب

شناخت مخاطبان برای ساخت یک برنامه ی دقیق بسیار حیاتی است. بسیاری از بیزینس ها مخاطبان هدف خود را انقدر کلی تصور می کنند که این کار باعث انحراف آنها از هدف گرفتن مخاطبان واقعی می شود. بیشتر کسانی که از اینستاگرام استفاده می کنند رنج سنی ۱۸ تا ۳۴ سال دارند، این موضوع باعث می شود که بیشتر این مخاطبان در زمره ی نسل جدید قرار بگیرند. این افراد چه کسانی هستند؟ این افراد کسانی هستند که به میم ها (Meme) و فکاهی ها علاقه زیادی دارند. اگر شما بر اساس این دید جلو بروید، کمپین شبکه های اجتماعی شما بر باد خواهد رفت.

3 – انتخاب زبان برند اشتباه

اگر زبان برند خیلی رسمی انتخاب کنید، ریسک سربر بردن حوصله مخاطبان را به جان می خرید. اما در این باره ترس و ریسک بزرگتری نیز وجود دارد. سعی بر جذب مخاطبان با استفاده از صدای برند فوق العاده غیررسمی و حتی گاهی وقت ها، توهین آمیز. تلاش برای القای حس شوخ طبعی ممکن است با شکست مواجه شود. به عنوان مثال، اکانت توئیتر برند Sunny D تظاهر به داشتن افسردگی می کند. آیا آنها این کار را می کنند چون فکر می کنند که این کار خنده دار است یا چون نوجوانان و جوانان امروزی دچار مشکلاتی همچون استرس، افسردگی، ترس از امتحان هستند و این کار باعث ایجاد ارتباط با آنها می شود؟

4 – استفاده از هشتگ های نامرتبط

اگر می خواهید در معرض دید قرار بگیرید، باید از هشتگ های پر بازدید استفاده کنید. برند خود را در یک ترند به روز درگیر کنید و هزاران نفر اکانت شما را خواهند دید. به نظر کار ساده ای می آید، اما نکته ی خطرناکی وجود دارد که حتماً باید به آن توجه کنید. برند شما توسط هزاران نفر دیده خواهد شد. اگر شما اشتباهی کنید، همه از آن خبردار خواهند شد. پاک کردن پست نیز به طور کامل نمی تواند اعتبار از دست رفته را بازگرداند چرا که پست ها همچنان از طریق آرشیو وب قابل رویت خواهند بود.
5 – ساکت بودن در بخش کامنت ها یکی از بهترین راه ها برای جلب توجه الگوریتم اینستاگرام برای کمک به شما، داشتن کامنت های زیاد زیر پست های شماست. همین موضوع در مورد فیس بوک نیز صدق می کند. گذاشتن کامنت نه تنها الگوریتم را راضی می کند، بلکه ارتباط شما با مخاطبان را نیز تحکیم می کند. زمانی که مخاطبان ببینند شما برای نظرات آنها وقت گذاشته و به آنها پاسخ می دهید، بیشتر به شما اعتماد می کنند. ساکت بودن یکی از بزرگترین اشتباهات در شبکه های اجتماعیست.